Sykkelbransjen blomstrer og den har opplevd en historisk opptur under pandemien. Likevel er det ikke bare dans på roser. Som mange andre bransjer opplever også sykkelbransjen leveringsutfordringer som følge av Covid-19.
The perfect storm traff sykkelbransjen i 2021. «Som headingen på mailen indikerer, så er vi allerede nå nødt til å be om forhåndsordre for levering vår 2024.»
Slik begynte en e-post vi fikk i innboksen vår i dag. Vår 2024?!?! Det er over to år til! For en nyoppstartet bedrift er to år leeenge. Hvis vi tenker to år tilbake i tid, så var ikke Tråkk påtenkt ennå. For ett år siden holdt vi på med frenetisk oppussing av lokalene for å rekke åpningsdatoen 1. mars. Og nå skal vi begynne å planlegge for sesongen 2024…
Vi ble ferdig med oppussingen i tide til åpningen. Det aller siste vi gjorde var å henge opp sykkeldeler på veggene i butikken. Det så litt ut som brødhyllene da Norge stengte ned i mars 2020 og vi måtte være kreativ for å få det til å se ut som vi hadde mer deler enn vi egentlig hadde.
Den gang da (for litt over ett år siden) var du ute i god tid hvis du la inn delebestilling før desember året før. Vi hadde lagt inn vår bestilling i begynnelsen av desember, så om ikke i god tid så i tide. Likevel fikk vi ikke alle varene til åpningen. Vi begynte å ane leveringsutfordringene som sto foran oss. Men at det skulle bli så ille som det er nå, det hadde vi ikke forutsett.
Men hva er det egentlig som har hendt? Hvorfor har sykkelbransjen havnet her?
Visste du at?
2 milliarder sykler er i bruk i verden i dag, altså én sykkel pr fjerde innbygger. Om 50 år ventes det at antall sykler vil være på 5 milliarder.
Distribusjonskjede med brukket rygg
Sykkelbransjen har i flere år produsert etter just in time prinsippet og vært preget av over supplering. Noen store hendelser i 2020 og 2021 skulle endre drastisk på dette. Kombinasjonen av at Covid-19 kom og tok oss alle med storm (og ikke i positiv forstand), Brexit, en enorm brann i en av Shimano’s fabrikker, Evergreens gigantiske lasteskip med nær 20 000 containere ombord (71 av dem skulle til Norge) som gikk på grunn i Suez-kanalen, en verdensomfattende mangel på råvarer og en enestående etterspørsel, skapte den perfekte stormen som brakk ryggen på distribusjonskjeden i sykkelbransjen.
It would be totally uncommercial to hold stock or have the production capacity for the off chance of a once in a hundred year global event where bike shops were seen as essential retail and when one of the two forms of allowed exercise as dictated by governments of the world was cycling!
Cycling Industry News
Anbefalinger om å unngå kollektiv transport, avlyste ferieturer utenlands samt nedstenginger av treningssentre verden over, fikk mange til å børste støv av sin gamle sykkel eller ta steget å kjøpe seg ny sykkel. Storbyer som Milano, London og Paris begynte å tilrettelegge for økt sykkeltrafikk. Og økt sykkeltrafikk ble det. Tall fra USA viste at 1 av 10 voksne rapporterte at de i løpet av pandemien hadde syklet for første gang på ett år (eller lenger).
Utfordringer på løpende bånd
På verdensbasis produseres det 125 millioner sykler hvert år og markedet er i fortsatt vekst. Mesteparten av sykkelkomponenter produseres i Taiwan og sendes til sykkelprodusenter rundt om i verden. I starten av pandemien var produksjonskapasitet og tilgang på råvarer de store utfordringene. Akkurat nå er det frakt som er den virkelig store utfordringen. SRAM melder at de aldri noensinne har hatt så mye deler på lager som de har akkurat nå. Likevel får de ikke ut sykkeldelene fordi det ikke finnes nok containere.
Da pandemien begynte å spre seg fra Asia og land etter land innførte lockdown, ble antall containerskip redusert. Dette førte til en reduksjon i import/eksport i tillegg til at tomme containere ikke ble hentet. Så da Kina gjenopptok produksjonen, var det fortsatt restriksjoner, redusert arbeidsstokk og minimal produksjon i andre land. Containerne som da ble skipet ut til USA og Europa kom ikke fort nok tilbake til Kina. Resultatet av dette er at containere i hopetall nå står i containerhavner verden over og fraktprisene har nådd astronomiske høyder.
Lange leveringstider
I starten av pandemien var det i Kina flaskehalsen var. Nå har den flyttet seg til Europa og USA. I Kina er turnoveren på 5 dager, mens den er på hele 51 dager i Storbritannia. Dette fører til at vi som sykkelverksted må leve med enormt lange leveringstider på enkelte produkter om de bestilles i dag. Så selv om SRAM sier at de har nok deler på lager, må man vente til januar 2023 for å få en GX Eagle 12-delt kassett hvis den bestilles i dag. Dersom du trenger et 12-delt Shimano gir har det hele 68 ukers leveringstid! Altså er ikke 2022 året der for mange bør ødelegge sitt 12-delte Shimano gir.
Takk og pris for at vi har satt våre forhåndsordrer for 2022. De ble satt i mars (altså 9 måneder tidligere enn det som har vært normalen). Forhåndsordren for 2023 satt vi før jul (12 måneder tidligere enn normalen).
Vi kommer til å ha nok deler på lager. Likevel oppfordrer vi våre kunder til heller å være tidlig ute å få sykkelen sin reparert, enn å vente for lenge da det ikke er gitt at vi eller noen andre har de mer unike delene på lager.
Heldigvis mener mange at det nå nærmer seg en normalisering. Eller det som blir den nye normalen. Forhåpentligvis innebærer ikke det at vi må fortsette å se to år inn i glasskula når vi skal sette våre forhåndsordrer. Men enn så lenge er det normalen her på Tråkk.
Våre kilder har vært Aftenposten, BBC, Cycling Industry News, Cyclist, E24, Hillebrand og Pinkbike.
KEEP ON TRÅKKIN!
Meld deg på vårt nyhetsbrev
…og vi vil med ujevne mellomrom dele nyheter, mekke- og vedlikeholdstips, samt planlagte arrangement med deg.