Ofte stilte spørsmål

Ofte stilte spørsmål

Hvor ofte bør jeg smøre kjeda?

Det enkle, men vanskelige svaret er så ofte som det er behov. Ikke for ofte og ikke for sjelden. Høres det ut som du har en fugl sittende i drivverket ditt, er det i hvert fall på tide å legge på et lag olje. Les mer om smøring av kjeda i bloggen vår.

Hva er drivverket?

Drivverket eller drivlinjen er det som driver sykkelen fremover, altså kjeda, kassetten bak og drevhjulet foran (ved pedalarmene).

Hvor ofte må drivverket byttes?

Hvis du er flink å bytte kjede tidsnok kan du holde liv i resten av drivverket lenger. Typisk vil det være +/- 2500 km, avhengig av hvordan sykkelen er brukt og vedlikeholdt. Bruker du kun noen få gir, vil drivverket slites raskere enn om du fordeler belastningen på alle girene.

Hvordan vet jeg at drivverket er slitt?

Når drivverket er slitt kan giringen være sløv, eksempelvis at du må ta en halvskift ekstra for å gire opp eller ned. Et annet tegn er at kjeda glipper over tannhjul under belastning og du får en pang pang lyd.

Jeg har satt på ny kjede, men giringen ble ikke bedre. Hva kan det skyldes?

Det kan skyldes at problemet i utgangspunktet var at girene var ujusterte. Alternativt er resten av drivlinjen for slitt til å ta i mot en ny kjede. Da vil det ikke hjelpe å bytte kjede siden drivverket slites i lag. Da må i så fall alt byttes. Vi bruker en kjedemåler for å måle hvor slitt drivverket er.

Girene mine er ujusterte. Hvordan justerer jeg dem?

Justering av gir er en av de tingene det tar tid å bli god på. Det er flere skruer du kan skru på, men det er ikke alle skruer du bør skru på. Så lenge stoppskruen er stilt inn riktig fra start, vil det ikke være behov for å justere på denne. En av grunnene til ujusterte gir kan være at girøret er bøyd. Da er det selve girøret som må rettes opp (krever spesialverktøy). Aldri bøy på selve giret. Noen ganger kan det holde å legge litt mer spenn på girwiren, mens andre ganger er det behov for å bytte girwire.

Skivebremsen min hyler. Hvordan får jeg det bort?

Dette skyldes mest sannsynlig at bremseklossene og -skiven er blitt kontaminert av eksempelvis olje. For å få dette bort anbefaler vi å bytte både bremseskive og -klosser. Det vil ikke hjelpe å bytte bare en av delene. Bremseskiven er veldig følsom for olje, så det er viktig med rene hender. Selv hudolje vil kunne kontaminere bremseskiven. Ta derfor aldri rett på bremsebanen. Husk å kjøre inn ny skive og klosser! 

Jeg har byttet dekk og nå fungerer ikke bremsene. Hva har skjedd?

Hvis du har hatt sykkelen opp ned har du mest sannsynlig fått luft i systemet. Når du har snudd sykkelen tilbake kan du prøve å trykke flere ganger på bremsehendelen og se om trykket kommer tilbake. Dersom luften har gått for langt inn i systemet vil ikke dette fungere. Da må bremsen luftes. 

Selger dere deler?

Ja det gjør vi. Vi har det meste av slitasjedeler på lager. Disse er også tilgjengelig for salg. Dersom det er noe vi ikke har på lager, kan vi i de fleste tilfellene få tak i det hos våre leverandører.

Monterer dere medbragte deler?

Vi har det meste av slitasjedeler på lager. Vi monterer medbragte deler mot et gebyr. Merk at vi ikke tar over reklamasjonsansvaret for de delene som ikke er kjøpt hos oss. Ved eventuelle reklamasjoner må dette tas med butikken du kjøpte delene fra.

Håndterer dere reklamasjoner?

Vi håndterer reklamasjon på komponenter fra Shimano, Bosch, Sram, Rockshox og Fox. Dersom vi ikke har solgt komponenten, vil vi ta betalt for tiden vi bruker på reklamasjonsbehandlingen. Husk å ha med kjøpskvittering. Dersom komponenten er kjøpt hos oss er reklamasjonsbehandlingen gratis. 

Mister jeg nysykkelgarantien hvis jeg kommer til dere?

Du står fritt til å velge hvilket verksted du vil bruke. Salgsstedet er reklamasjonsansvarlig for din sykkel uansett. Vi kan gjøre reklamasjonsjobben for deg. Dersom komponenten ikke er kjøpt hos oss tar vi betalt for tiden vi bruker.

Min handlekurv Close (×)

Handlekurven din er tom
Bla gjennom Shop