Gir- og bremsejustering

Økt sykkeltrafikk?

Vi får ofte spørsmål om vi merker økt sykkeltrafikk som følge av innføringen av bompenger i Tromsø. Svaret vårt er alltid tja. Siden vi åpnet i mars 2021 og starten på fjoråret var preget av pandemien, har vi ikke tall fra et normalår å sammenligne med. Derfor har vi verken kunnet si ja eller nei.

For ett år siden gjorde vi en beregning av hva det koster å kjøre bil vs å sykle. Vi stilte også spørsmålet om det kom til å bli bomstopp for bilen som et resultat av innføring av bompenger og høye drivstoffpriser.

Tenk Tromsø skrev i en artikkel 6. februar 2023 at tallene fra første måned med bompenger «viser at tiltaket fungerer» og at «Tromsøfolk er ekstremt tilpasningsdyktige«. Når det kommer til bilkjøring kan vi være helt enige i det. Sandnessundbrua, Tverrforbindelsen og Tromsøbrua hadde til sammen 31 892 færre bilpasseringer mandag til fredag i uke 11 2023, sammenlignet med uke 11 2022. Det er en nedgang på 13 %. Så det er ikke blitt bomstopp for bilen, men det er liten tvil om at biltrafikken er redusert.

Gjennomsnitt pr dag er dette 6 378 færre bilpasseringer. Betyr dette at flere har begynt å sykle? Har folk tatt bena fatt eller begynt å ta bussen? Har folk flyttet? Praktiserer flere samkjøring? Eller benytter flere seg av muligheten til å ha hjemmekontor?

Lykkerus

Vi er selvfølgelig mest interessert i om dette har resultert i at flere har selskap av sin tohjulsvenn på veiene. Derfor har vi nå tatt en nærmere titt på sykkeltellerne. Det finnes totalt 14 sykkeltellere i Tromsø. Vi har sett på tallene fra tre av disse; Sandnessundbrua, Tverrforbindelsen og Tromsøbrua. Hva kan sykkeltellerne fortelle oss om Tromsøværingenes reisemønster post covid og bompengeinnføring?

Uken etter bompengene ble innført var det hele 8 450 passeringer forbi Sandnessundbrua, Tverrforbindelsen og Tromsøbrua.

12. februar 2022 kunne vi si takk og farvel til munnbind, meteren ble fjernet og det samme ble det generelle rådet om å holde avstand. Vi kunne endelig lære oss å bli sosial igjen. Den påfølgende uken passerte 4 363 personer de tre sykkeltellerne. Det var 21 % flere enn måneden før. Lykkerusen over å kunne være tilbake på arbeidsplassen igjen fortsatte og antall passeringer fortsatte å øke. En måned senere viste sykkeltellerne en økning på ytterligere 42 % og over 6 000 passeringer. Pilen pekte i riktig retning.

Kalddusj

Det er normalt å se stadig flere syklister på veiene ettersom dagene blir lengre, sola titter oftere frem og veiene blir bare. Det vil si, det var normalt, helt til 2023.

Vi trenger ikke minne noen på dette, men 2023 startet med årets gavepakke – innføringen av bompengeavgift 5. januar. Og klassedeling i Tromsø. De privilegerte i sone 1, oss bermen i de 6 andre sonene.

Uken etter bompengene ble innført var det hele 8 450 passeringer forbi Sandnessundbrua, Tverrforbindelsen og Tromsøbrua. Vi skal være ærlig på at vi ikke har sjekket alle ukene, men dette være rekord! Det er utrolig gøy å se at så mange velger å bruke sykkelen som transportmiddel. Vi sykkelpendler selv og vet hvor krevende det kan være å sette seg på sykkelsetet enkelte dager, spesielt når vi er blitt velsignet med en halvmeter snø i løpet av natten eller når Balsfjordvinden står på fra alle kanter.

Simon som pendler fra Kvaløya merket seg at sykkeltelleren viste færre og færre passeringer utover 2023. Kunne det stemme?

Det stemte. Og det gjaldt ikke bare på Kvaløya. I mars var antall passeringer nede i 5 072. Den største nedgangen ser vi på Tromsøbrua. Det er ikke overraskende at antall passeringer ikke holdt seg på samme nivå som i januar, men at det i mars var lavere enn på samme tid i 2022, det var overraskende.

Det er ikke godt å si hva årsaken til dette kan være. Været spiller ofte en viktig rolle. I fjor på denne tiden var det begynt å bli bart på veiene

Til og med mars 2023 kan vi i hvert fall konkludere med én ting; bompengeinnføringen har foreløpig ikke resultert i flere helårs syklister.

Har folk tatt bena fatt eller begynt å ta bussen? Har folk flyttet? Praktiserer flere samkjøring? Eller benytter flere seg av muligheten til å ha hjemmekontor? Det overlater vi til noen andre å finne svar på.

KEEP ON TRÅKKIN!


Meld deg på vårt nyhetsbrev

…og vi vil med ujevne mellomrom dele nyheter, mekke- og vedlikeholdstips, samt planlagte arrangement med deg.

Under behandling…
Suksess! Du er påmeldt vårt nyhetsbrev.

Min handlekurv Close (×)

Handlekurven din er tom
Bla gjennom Shop