Et av de mest oversette delene ved sykkeloppsettet er balansering av stemplene og innkjøring av bremser; bremseklosser og -skiver.
Riktig innkjøring av bremsene gir deg bremser som fungerer som de skal, de stopper. Feil eller manglende innkjøring av bremsene gir deg bremser som ikke fungerer som de skal, de stopper ikke.
Magura forklarer viktigheten av innkjøringen best: “During the break-in phase, the smallest imperfections are ironed out to create the optimal friction surface between the pads and rotors. Additionally, bedding-in your pads removes any residue of the manufacturing process from the brake pads. Optimal performance and durability are only reached after the break-in phase has been completed and both the pad and rotor surfaces are fully in tune.”
Produsentene har sine egne beskrivelser av hvordan prosessen gjennomføres på deres produkter. Litt lenger ned i artikkelen har vi derfor en prosessbeskrivelse for hvert merke. Hovedtrekkene er likevel de samme.
Prosessen
Innkjøring av bremseklossene handler om å overføre belegget fra bremseklossen til bremseskiven og få det jevnt fordelt. For at overføringen skal skje må bremsen bli varm, som den blir når du bremser. Hvis du har forsøkt å ta på bremseskiven etter du har bremset lenge så vet du dette. Har du ikke prøvd det, la vær! Ta vårt ord på det, bremseskiven blir svært varm. I tillegg risikerer du å kontaminere bremseskiven og det ønsker du ikke.
Prosessen med å kjøre inn bremsene er i seg selv ganske enkel:
- Få sykkelen opp i moderat fart. Det ideelle er å ha en lang slak bakke, men det fungerer også på flat mark.
- Når du er kommet opp i moderat fart, bremser du rolig ned til gangfart. Foreta prosessen på én brems av gangen. Du skal bremse bestemt, men aldri låse hjulet og unngå å stoppe helt.
- Gjenta steg 1 og 2 mellom 20-30 ganger for hver brems.
I denne videoen fra Park Tool oppsummerer Clavis Jones at innkjøring av bremsene handler om å opparbeide “heat through the friction of our braking to transfer some of the brake pad material to fill the pores of the rotor.” Bremseskiven får da en helt jevn overflate og skaper friksjon mellom bremsebelegget og -skiven så laget med bremsebelegg på skiven griper i bremsebelegget på bremseklossene.
Nå har du fått en idé om prosessen. Neste steg er å finne ut hvilken brems du har og hvordan du skal kjøre inn bremsene på din sykkel.
Anbefalinger Shimano
Shimano har en av de enkleste instruksjonene og presiserer at det er viktig å “operate your brake lever with moderation, especially when you bed in the front brake.” Dette virker å være mer av sikkerhetsmessige årsaker for å unngå at syklisten går over styret i prosessen enn noe annet .
Anbefalinger SRAM
SRAM anbefaler syklisten å bremse bestemt i steg 2 og gjenta dette 20 ganger ved moderat fart. I tillegg til basis stegene over, anbefaler SRAM å øke farten fra moderat til rask fart og gjenta prosedyren 10 ganger til, totalt 30 ganger per brems.
Anbefalinger Magura
Til forskjell fra de andre merkene, anbefaler Magura å bremse til du stopper helt i steg 2. De anbefaler også en høyere fart enn de andre merkene, 30 km/t, og gjenta dette minst 30 ganger.
Anbefalinger Hope
Hope har ingen spesifikke anbefalinger for verken fart eller antall ganger innkjøringsprosessen bør gjentas. Som de fleste andre merkene anbefaler Hope å redusere farten rolig, men ikke stoppe helt. Bremsene oppnår sitt fulle potensiale først etter gjennomført innkjøringsprosess og etter de første sykkelturene.
I personally use Hope brakes and ride up to a steady pace and gently slow down building heat in the pads and the disc. I do this until I don’t feel an increase in bite from the pads. They definitely reach their max potential after a few rides on the trail with some proper heat in them.
Simon
Anbefalinger TRP
Anbefalingene fra TRP er omtrent identisk med anbefalingene fra SRAM; bremse 15-20 ganger fra moderat fart etterfulgt av bremsing 10-15 ganger fra høyere hastighet.
Anbefalinger Hayes
Hayes anbefaler å følge basis stegene, men gjenta bremsingen 50 ganger, så sørg for å ha god tid til innkjøring av Hayes bremseklosser og -skive. De anbefaler også å holde farten på 20 km/t eller mindre gjennom hele prosessen.
Utgjør innkjøring av bremser en stor forskjell?
Selv om innkjøringsprosessen for de forskjellige merkene varierer noe, er alle merkene enige i at prosessen er viktig for å maksimere bremseeffekten. Hayes uttrykker at “hard braking before proper burnish can result in a reduction in brake performance.” TRP sier “bedding in your new pads and rotors is critical to the performance of the brakes. Properly bedding in your pads and rotors will ensure the highest performance and best operating conditions.”
Dersom du på en sykkel med helt nye bremseklosser og -skive ønsker å teste bremseeffekten og bråbremser, risikerer du at det legger seg mye bremsemateriale på ett punkt. Dette vil føre til vibrering og lugging når du bremser ettersom bremseklossene veksler mellom å ha kontakt med og miste kontakt med skiven.
Våre erfaringer
Etter å ha holdt på med dette i mange år er det ingen tvil om at noen skiver og klossekombinasjoner krever en lengre innkjøringsprosess enn andre. Det er også en merkbar forskjell i bremseeffekten på skiver og klosser som er helt nye og skiver og klosser som er helt nye, men innkjørt. Bremser som ikke er innkjørt er tilnærmet uten bremseeffekt. Dette gjelder særlig for Shimano skiver og spesielt RT-54/RT-56.
Når vi kjører inn bremsene bruker vi å la bremsene subbe i starten for raskere å bygge varme i skiven og klossene for å få overført bremsematerialet, så øker vi farten, bremser ned og gjentar. For hver gang vi bremser ned merker vi at klossene tar bedre og bedre. Når det er gjort tilstrekkelig antall ganger merker vi ikke lenger at bremseeffekten øker og prosessen er ferdig. Vi kjører alltid inn bremsene når vi har byttet skive og klosser. De gangene det er skikkelig dårlig vær ute må vi ty til lageret til vår gode nabo. Det finnes spesiallagede ruller der prosessen kan utføres inne, men disse er foreløpig ikke egnet for piggdekk, som vi har på syklene her i nord 7 av 12 måneder i året. Hver dag er vi derfor flere ganger ute å sykler på området rundt verkstedet, enten for å sjekke at girene er justert riktig eller for å gjøre den viktig jobben med å kjøre inn bremseklossene.
KEEP ON TRÅKKIN!
Meld deg på vårt nyhetsbrev
…og vi vil med ujevne mellomrom dele nyheter, mekke- og vedlikeholdstips, samt planlagte arrangement med deg.