Trimmet elsykkel

Trimmet el-sykkel

Seriøst? Blir jeg forbisyklet her? På min el-sykkel? Har du noen gang opplevd dette? Da har du sannsynligvis blitt forbisyklet av en trimmet el-sykkel.

På manuell sykkel er det ikke overraskende at andre sykler forbi deg, men når du i godt driv på din el-sykkel opplever det samme da kan man være fristet til å ønske høyere fart. Hva er egentlig lov og ikke lov?

El-sykkel eller moped?

El-sykler fås nå i flere varianter eksempelvis:

  • Tradisjonell sykkel
  • Lastesykkel
  • Trehjulssykkel
  • Tandemsykkel

For at en el-sykkel skal være definert som en sykkel skal motoren

  • kun gi kraft når du tråkker på pedalene,
  • kobles ut når du oppnår en hastighet på 25 km/t, eller når du slutter å trå og
  • ha en nominell effekt på maksimalt 0,25 kW (for tandemsykler levert av NAV gjelder 0,5 kW).

Mange el-sykler er utstyrt med trillefunksjon. Sykkelen kan ha fremdrift kun ved motorkraft opp til 6 km/t.

Hvis motoren gir kraft ved hastigheter over 25 km/t er sykkelen etter loven klassifisert som en moped. Sykkelen havner da innenfor et annet lovverk med egne regler for sikkerhet og bruk, for eksempel krav om registrering, forsikring, førerkort og hjelm.

Et uregistrert og ulovlig kjøretøy er ulovlig å bruke hvor som helst. Hvor som helst inkluderer vei og fortau, men også stier, skiløyper og stuegulvet.

Forbrukerrådet

Og det er 25 km/t som er grensen. Ikke 25 + x prosent. Uansett hvor stor eller liten den ekstra prosenten er, havner sykkelen innenfor regelverket for moped. Brudd på disse reglene kan føre til inndragning av førerkort, bot eller ubetinget fengsel. En uregistrert, trimmet el-sykkel, vil bli beslaglagt på stedet om du stoppes av politiet.

Konstruksjon

En sykkel er beregnet til å tåle et gitt bruk. Eksempelvis er ikke en manuell sykkel dimensjonert for å tåle den ekstra belastningen en motor gir. Det samme gjelder el-sykler. Den er beregnet til å tåle belastning og moment som 25 km/t med motorhjelp gir. El-sykler som er laget for en høyere hastighet har en kraftigere ramme, samt kraftigere bremser og øvrige komponenter.

Forsikring og garanti

Har du tegnet en el-sykkelforsikring vil ikke denne gjelde dersom sykkelen oppnår høyere hastighet enn 25 km/t med motorkraft. Det samme gjelder garantien på sykkelen. El-sykler kjøpt i Norge har 5 års garanti. Sannsynligheten for at enten motor eller batteri må byttes i løpet av 5 år, er absolutt til stede. Uten garanti må du dekke denne utgiften selv. Programvaren registrerer at du trimmer eller på andre måter tukler med systemet. Når vi kjører en diagnost, vil dette fremkomme. For å få igjennom en reklamasjon må diagnost utskrift sendes inn.

Ansvar

Merk at det verken er ulovlig å selge eller kjøpe en el-sykkel som er trimmet. Det som derimot er ulovlig er å bruke en trimmet el-sykkelen dersom du ikke har registrert den som moped. Du står ansvarlig om uhellet er ute og du selv eller andre blir skadet. Og det kan bli dyrt. Trimming kan da utløse regresskrav fra forsikringsselskapet. Altså kan forsikringsselskapet etter å ha utbetalt erstatning til den skadelidte, søke sin utbetaling dekket av den som var ansvarlig for skaden; eieren av den trimmede el-sykkelen.  

Hva den enkelte velger å gjøre blander vi oss ikke opp i, men vi på Tråkk trimmer ikke el-sykler.

KEEP ON TRÅKKIN!


Meld deg på vårt nyhetsbrev

…og vi vil med ujevne mellomrom dele nyheter, mekke- og vedlikeholdstips, samt planlagte arrangement med deg.

Under behandling…
Suksess! Du er påmeldt vårt nyhetsbrev.

Min handlekurv Close (×)

Handlekurven din er tom
Bla gjennom Shop