Bomstopp for bilen

Bomstopp for bilen

Bomstopp for bilen? Da er det offisielt. Byggingen av bomstasjoner i Tromsø går nå i gang. Til sammen er det 15 bomstasjoner som skal danne syv bompengesoner.

 

Etter planen innføres bompengene i oktober 2022. Om bompengeavgiften kommer på toppen av en fortsatt høy drivstoffavgift, så blir det ekstremt dyrt å være bilist i Tromsø. Det er ingen tvil om at det er billigere å kjøre el- enn bensin-/dieselbil, og at det igjen er billigere å sykle enn å kjøre elbil. Men hvor stor er egentlig forskjellen? Vi tok på oss jobben for å finne ut av det og har gjort et forsøk på å sammenligne de ulike transportalternativene, ført i pennen av Mari.

En direkte sammenligning blir ikke helt 100 %, men det gir oss en idé om kostnadsforskjellene. Vi har her tatt utgangspunkt i de 3 første årene etter kjøp. Bilen kjøres 15 000 km i året, mens sykkelen sykles 8 000 km i året.

Våre kilder har vært Bladet Nordlys, Smarte Penger, forskning.no og Viking Redning. 

B U S S

Det desidert billigste transportmidlet er kollektivtrafikk. Eller det er ikke helt riktig, mine to ben er fortsatt helt gratis å bruke. Dersom jeg kun tar buss hele året vil det koste meg 6 000 kroner. Dette krever litt planlegging og ikke minst at jeg kommer meg ut døren tidsnok. Stort sett hver eneste gang jeg skal ta buss ender jeg opp med å måtte springe for å rekke den, uansett hvor god tid jeg hadde. Den evige tidsoptimist. 

 

B I L

Tidsoptimister er kanskje også regjeringen? Fra 2025 er regjeringens mål at alle nye personbiler skal være nullutslippskjøretøy. Vi har intet mindre enn to biler. To fossilbiler. Vi synder på høyt nivå. Jeg er fullstendig klar over at det er langt fra billig å bruke bil, men at det koster oss 162 000 kroner i året, per bil, det er svimlende mye! Og da er ikke parkeringsavgift regnet inn. Ohlala! Bytter vi inn den ene bilen i en elbil i stedet, er den litt rimeligere i drift og vil koste 125 000 kroner. Penger spart er penger tjent.

 

E L S Y K K E L

Det føltes ikke som jeg tjente penger da jeg kjøpte meg min første elsykkel, Bella. Men for et fantastisk fremkomstmiddel! Nå bruker jeg bilen så lite som mulig i hverdagen og tråkker fornøyd rundt på Bella. Der jeg før måtte springe gjennom dusjen da jeg kom til jobb etter å ha syklet på min manuell sykkel, var det ganske godt å komme frem til målet uten så mye som en dråpe svette på pannen. Og ikke minst kunne transportere meg selv fra døren til døren. Elsykkelen min koster meg rolige 12 000 kroner hvert år de 3 første årene. Vel verdt hver eneste krone. Jeg slipper parkeringsavgift, jeg slipper planlegging og jeg slipper å bekymre meg for høye drivstoffpriser.

Jo flere som sykler, jo bedre er det for trafikken og luftkvaliteten. I tillegg er det store helsegevinster med å sykle kontra passiv transport.

En nylig publisert studie viser at sykling, selv om du sykler kun én gang i uka, vil redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer med 22 prosent. Teoretisk betyr det at du derfor kan forvente å leve flere år lenger enn om du ikke sykler.

Tallene taler for seg. Vi har kun én ting å si: Keep on Tråkkin!

24.03.2022 16:12