Å være den største leverandøren av det britiske merket i Nord-Norge handler ikke om best mulig kalkyle eller kortsiktig profitt. Men om kjærligheten til kvalitet. Ispedd en liten dose tenåringsminner.
Tekst og foto: Joakim Andreassen
Som verksmester på Tromsøs lille helårssykkelverksted har Simon Clements vært borti sin dose med helt utslitte komponenter som ryker rett i metallsøpla.
Enkelte slitedeler på en pendlersykkel som brukes hver dag i all slags vær er én ting. Noen typer komponenter har begrenset levetid av helt opplagte grunner. Men ikke alt hadde trengt å møte metallsøppeldunken så tidlig som det ofte gjør.
– Mange kalipere og bremsehendler har altfor kort levetid som følge av måten de er laget på. Helt uten muligheter for å service som kunne gitt komponentene et lenger liv, sier Simon Clements.
Mer enn bare nostalgi
Et merke i sortimentet til Tråkk som ikke gjenspeiler overnevnte problemstilling er britiske Hope Technology, Det har vært et av verksmesterens favorittmerker helt siden han startet å sykle BMX i fødebyen Southampton som 14-åring. Et tiår tidligere, samme år som jernteppet falt, var Hope blant de første til å produsere skivebremser. De opparbeidet seg raskt et merkenavn på bakgrunn av sine bremser og nav.
Det er altså lett å tenke at Simons nostalgi var drivkraften da Tråkk skulle velge et brand som kunne serve den typiske kunden som i større grad vektlegger ytelse fremfor hva det faktisk koster.
– Hovedgrunnen til at vi har valgt Hope er nok ikke mine tenåringsminner, sier Clements med et smil. Og påpeker at det er kombinasjonen av kvalitet og pris som virkelig gjør produktene unike.
For det er nemlig ikke mange som som kan konkurrere med egenskapene til Hope uten at det virkelig koster skjorta.
– Det man ser både hva angår slitestyrke og ytelse, er det samme man ser hos langt dyrere merker, forteller Clements.
Store, samtidig som de er små
Hope lager alt «in-house», og selv under pandemien leverte de deler uten produksjonsstopp. Merket hadde en gjennomsnittlig leveringstid på 4-8 uker under pandemien. I samme periode var det ofte 1,5 års ventetid på enkelte komponenter fra andre leverandører.
– Alt blir laget av aluminium i England. Når man bestiller en hvilken som helst del, så er det ikke sånn at de som jobber der henter det på et gigantisk lager der alt ligger klart. Hope produserer hvert hjul, hver brems og hver krankarm på bestilling.
En filosofi som Clements både kan stille seg bak og relatere til.
– Som komponentprodusent har de definitivt likhetstrekk med den måten vi driver Tråkk på, og det kan jeg like.
Årevis med eget bruk
En ting er å støtte en liten bedrift som man kan relatere til. Det å selge produkter som man kan stå inne for rent personlig er en annen ting. Og hvis det er noe man ikke kan ta fra Tråkk-mekanikeren, er det nettopp den lange erfaringen med komponenter fra Hope Technology.
– På den forrige sykkelen min var bremsesettet rundt 10 år gammelt. Jeg har aldri hatt bremser fra andre merker som har holdt lenger enn et par år før enkeltdeler begynner å ryke.
Han vektlegger at alt Hope lager er «service-vennlig». I praksis betyr dette at man ha et Hope-nav som lever lenger enn både nåværende og den neste sykkelen din.
En kontrast til bransjestandarden
I land der helårssykling er en greie, er Hope kjempepopulært nettopp fordi komponentene har lang levetid og kan vedlikeholdes.
– Mange andre komponenter som kanskje er rimeligere er ikke laget for å leve lenge. Sykkelbransjen preges av mye «bruk og kast», men man finner ikke Hope blant disse, poengterer Clements.
I tillegg går det ofte lang tid mellom produktendring i Hope-systemet, og en nav-modell kan gjerne følge brandet i flere år.
– Dette har nok sammenheng med at det ikke er et poeng å endre på noe som fungerer, tror Clements.
Det er nesten ufattelig at det i 2024 fortsatt er mulig å kjøpe vedlikeholdsdeler til Hope-produkter som er 15-20 år gamle.
– Det er på ingen måte noe som kan karakteriseres som vanlig i bransjen, for å si det sånn.
Så hva er egentlig downsiden?
«Rå», tidløs estetikk og (litt) mer vekt
Sammenlikner man med komponenter som eksempelvis benytter karbondeler, er utstyret fra Hope ørlite tyngre.
– Er du en gramjeger, vil kanskje dette være en dealbreaker. Men for de aller fleste vil det neppe være merkbart, og for sti- og nedoversyklisten har det marginalt å si, sier Clements.
I tillegg har Hope en litt «råere» stil enn mange andre produsenter. Noe som er logisk når det freses ut av aluminiumsblokker i en CNC-maskin som opereres av et menneske.
– Man ser jo at det ikke likner helt på det som kommer ut på et samlebånd der roboter står for produksjonen.
For de som verdsetter kvalitet, lang levetid og en røff estetikk som ikke oser av masseproduksjon har Hope en tendes til å treffe en nerve.
Når det i tillegg er en fryd å jobbe med som mekaniker, er det kanskje ikke så rart at det utvikler seg en slags kjærlighet, avslutter Clements.
Du finner hele Hope Technology-sortimentet til Tråkk her!
KEEP ON TRÅKKIN!
Meld deg på vårt nyhetsbrev
…og vi vil med ujevne mellomrom dele nyheter, mekke- og vedlikeholdstips, samt planlagte arrangement med deg.