Sykle på vinteren

Sykle på vinteren?

For 10 år siden var det kun de ivrigste som dristet seg til å sykle på vinteren. Kanskje var du av dem som kjørte forbi disse syklistene med hjelm, skibriller og en innbitt mine på vei til jobb mens du ristet på hodet og tenkte «aldri i livet«. Selv satt du godt påkledd i en varm bil med setevarmen på og dagens nyheter på radioen.

Så kom 2023. Bompenger er innført i Tromsø, drivstoffprisene er fortsatt relativt høye, tunnelene skal stenge og vi må alle slå et slag for miljøet.

Kanskje har du børstet støv av en gammel traver eller gått til anskaffelse av en elsykkel og du har bestemt deg – denne vinteren skal du bli en av dem, du skal sykle til jobben. Du må ta på deg litt mer klær, men du slipper å skrape is, måke innkjørselen før du drar på jobb og du kan som oftest parkere rett utenfor døra. Dette må bare bli bra!

Ingenting gleder oss mer enn at flere velger sykkelen som fremkomstmiddel. Og det er ikke bare for at vi driver et sykkelverksted. Sett i et folkehelseperspektiv er det veldig bra at vi alle beveger oss mer.

Til deg som er ny på å sykle på vinteren har vi samlet noen tips som kan hjelpe litt på veien.

Varm og synlig

Som syklist vil du alltid være mer utsatt enn om du kjører bil så det er lurt å ha på klær som gjør deg godt synlig for dine medtrafikanter. Og glem for all del ikke refleks! Det er også verdt å merke seg at det er påbudt med refleks, ringeklokke, samt lys både foran og bak på sykkelen når det er mørkt ute.

En balaclava under hjelmen vil hjelpe deg å holde varmen på de kaldeste dagene. Tar du i tillegg på deg skibriller beskytter du øyne og kinn mot kulde og snø. Er du en av dem som ofte fryser på fingrene så kan bar mitts anbefales.

Godt grep

Gode piggdekk er en forutsetning for å føle seg trygg på vinterveiene. Dess flere pigger, dess bedre grep. Og dess bredere dekkene er, dess flere pigger er det plass til. Vi anbefaler derfor alltid å velge de bredeste dekkene det er plass til. Merk at piggdekkene ofte bygger litt mer enn sommerdekkene, så det er ikke sikkert du kan bruke samme dimensjon (psst lurer du på hvor du finner dimensjonen på dekkene dine, så står det på selve dekket). Ofte får du plass til bredere dekk foran enn bak og det er bare en fordel. Er du i tvil om hvilke dekk du skal gå for så ta kontakt så hjelper vi deg.

Vi anbefaler at du har litt lavere lufttrykk i dekkene på vinteren enn på sommeren. Da øker du kontaktflaten med underlaget og får bedre grep. Husk at mesteparten av vekten ligger på bakhjulet, så ha litt mer luft bak enn foran.

Når du kjøper nye piggdekk har disse en innkjøringsperiode på 50 km. Innkjøringsperioden er viktig for at piggene skal sette seg ordentlig i dekket og ikke rives av. De 50 km bør sykles på bar asfalt og du bør ikke bråbremse eller sladde. Bytt derfor dekk heller litt for tidlig enn for sent. De fleste opplever at de må bytte til nye piggdekk etter 2-3 sesonger.

På samme måte som med bil må du tilpasse syklingen etter forholdene. Vinterstid blir bremselengden lengre og legger du deg for mye inn i svingen risikerer du at piggene ikke lenger tar tak, hjulet forsvinner under deg og du får et ublidt møte med bakken. Forhåpentligvis er det kun selvtilliten som får seg en knekk og ikke noe i kroppen.

Best og verst vinterføre?

Vårt favoritt vinterføre er hardpakket snø og is. Da opplever vi å ha best og mest forutsigbart grep og det ruller lett. Pigger på bar asfalt er også stort sett fint å sykle på, men det kan noen ganger oppleves litt glatt, spesielt hvis du har nye pigger. Nysnø kan være utrolig fint å sykle på dersom underlaget er slett.

Så har vi nedre halvdel av lista. På sukkersnø og slaps derimot tar sykkelen selv kontroll over sykkelturen. Du må bare henge med så godt det lar seg gjøre og krysse fingrene for at du kommer deg helskinnet frem.

Sporete slaps som har fryst til is er etter vår mening det aller verste vinterføret. Du blir låst inn i et spor du vanskelig kommer deg ut av og går det først galt, er det ikke et mykt underlag du treffer.

Vår rangering av føreforholdene på vinter fra best til verst:

  • Hardpakket snø
  • Is
  • Bar asfalt
  • Nysnø
  • Sukkersnø
  • Slaps
  • Sporete slaps som har fryst til is

Vedlikehold

Slitasjen på sykkelen om vinteren er høyere enn på sommeren. Salt, sand og grus sliter på drivverket så det er derfor lurt å vaske sykkelen jevnlig. Det sier seg kanskje selv, men ikke ta en våt sykkel med ut i kulda. Da risikerer du at komponenter fryser og ikke fungerer optimalt. Har du ikke mulighet til å vaske sykkelen hjemme, kan du selvfølgelig ta sykkelen til oss så gjør vi jobben.

Kjedeoljen slites også raskere bort når det er vått ute, så du må nok regne med å legge den på litt oftere. Les mer i dette blogginnlegget om hvordan vi anbefaler at du smører kjeda.

Har du el-sykkel så husk på at batteriet ikke liker å bli ladet når det er kaldt. La batteriet derfor få litt temperatur i seg før du setter det på lading. Det er anbefalt å oppbevare batteriet inne da kulde påvirker rekkevidden på batteriet.

Kanskje det viktigste vi kan si om å sykle på vinteren er at det er noe for alle. Du trenger ikke være en super friskus for å bli en helårsyklist. Du vil raskt opparbeide deg erfaring med hva du bør ha på deg, hva du trenger av utstyr og hvilken rute det er best å ta på vinteren.

KEEP ON TRÅKKIN!


Meld deg på vårt nyhetsbrev

…og vi vil med ujevne mellomrom dele nyheter, mekke- og vedlikeholdstips, samt planlagte arrangement med deg.

Under behandling…
Suksess! Du er påmeldt vårt nyhetsbrev.

Min handlekurv Close (×)

Handlekurven din er tom
Bla gjennom Shop