Hos Tråkk er det ingen skjulte kostnader eller plutselige overraskelser. Men hva er det egentlig som skjer på et verksted?
Her får du derfor et litt dypere innblikk i hva vi konkret gjør når du når du leverer sykkelen din til en forhåndsdefinert service eller spesifikk reparasjon.

Alle bileiere har vært der: Du har levert bilen på verksted, gitt fra deg nøklene og gått ut med en ullen følelse av total uvitenhet. Kanskje også med et snev av noe som minner om den man har når man spiller Monopol, triller «feil» og trekker et kort der det står; «Go back to start. Do not collect 200 dollars».
For hva gjør egentlig verkstedet? Og hvor stor blir regninga når de ringer og sier at jobben er gjort?
Selv om sykler er hakket mindre kompliserte enn biler, er det fortsatt sånn at ting kan være vanskelig å skjønne for noen som ikke har dypere kjennskap til det tekniske som lurer seg bak «fasaden» til en sykkel.
Åpenhet i alle ledd – på ekte
Reparasjon av sykkel er noe mindre komplisert enn reparasjon av et motorisert kjøretøy som krever sertifikat og veiavgift, men mange av grunnprinsippene er like. Og med elmotorens inntog i sykkelbransjen synkront med oppblomstringen av elektriske biler har ytterligere ulikheter blitt visket bort.
Tråkk 9000 er et verksted som drives etter en filosofi om åpenhet, noe som gjenspeiler seg i at vi kjører en helt åpen verkstedløsning rent visuelt. Alle kan se hva vi holder på med mens man nyter en kopp kaffe, med andre ord.

Vi ønsker at kunden skal føle seg trygg på at det som gjøres har relevans og viktighet for nettopp deg, og ikke minst at prosessen er transparent. Det er tross alt ingen som liker uforutsette utgifter.
Her serverer vi deg derfor det som er ment å være en slags forklaring til (eller i hvert fall økt forståelse av) hva vi gjør med sykkelen din når du leverer den inn hos oss for ulike typer service eller reparasjon.
Den generelle servicen

Når sykkelen leveres inn på Tråkk for en «Sykkelservice», tar vi en gjennomgang sammen med deg. Vi blir så enig med deg om hva som skal fikses og/eller hva som bør fikses. Basert på dette gir vi et estimat på den totale prisen. Dukker det opp uforutsette reparasjonsbehov underveis – store som små – vil vi kontakte deg for å avklare videre prosess.
For en standard «Sykkelservice» betaler du en fast pris som innbefatter:
Bremsejustering, girjustering, sjekk av dekk, oppdatering av programvare og kontroll det elektriske (Bosch/Shimano). Vi er et Shimano Service Center og Bosch sertifisert. Begge deler forutsetter at vi tar årlige kurs for å holde oss oppdatert på deres system. Det gjør også at vi har tilgang til reservedeler og teknisk støtte. Dette er foreløpig ikke et tilbud alle motorleverandører har og vi kan dermed ikke bistå med hjelp til problemer knyttet til alle motorsystem.
I tillegg utfører vi det som vi vet alle sykler setter stor pris på; en sykkelvask i vårt spesialbygde vaskeri.

Når det gjelder girsystemet betyr det at vi bytter wire og/eller strømpe ved behov, retter girøret, smører wire og justerer girene. På bremser sentrerer vi dem og utfører ved behov balansering og smøring av stempler på hydrauliske bremser. Er det behov for å bytte bremseklosser/-skiver eller wire på wirestyrte bremser gjør vi det også.
Vi foretar også en sikkerhetssjekk som innebærer enkel hjulretting, samt kontroll av hjullager, hjulaksling, styrelager/stembolter, krankbolter/motorlager, pedaler, og sjekk av skruer/momentsjekk på alle rammeledd.
Trengs det bytte av deler, så kommer delene i tillegg til prisen på servicen. Tråkk har det meste av slitasjedeler på lager.
Det kardiovaskulære system-ish
For å si det litt enkelt så er alt du ser av tannhjul, inkludert kjede det som utgjør drivverket.
Dersom du opplever at kjedet hopper ved belastning på de tyngre girene kan sannsynligvis årsaken være at drivverket ditt er slitt. Dette ser vi ofte på elsykler da mange sykler i turbo med en forkjærlighet for de tyngste girene. De tyngste girene er de tannhjulene som er minst og har dermed færre tenner å fordele belastningen på. Jo flinkere du er til å bruke alle girene og heller holde en høyere tråkkfrekvens, jo lenger vil drivverket ditt vare.
Et utslitt drivverk kan gjøre sykkelen frustrerende å bruke og kan i verste fall føre til at kjeda sliter seg og du må trille sykkelen hjem eller til nærmeste verksted. Satt på spissen kan vi se på dette systemet som hjerte- og karsystemet. Helt vitalt med andre ord…
Så hva gjør vi når du velger «Sykkelservice med drivverksbytte»?
Noen ganger er det ikke nok å justere girene, og drivverket må da byttes. Fordelen med å bytte drivverket er at sykkelen blir nesten som ny igjen.

Dette er en større jobb som tar lenger tid enn enn generell service og koster mer enn en vanlig service.
Men hvorfor?
Drivverket slites i lag, det vil si at kassetten og tannhjulet foran vil forme seg etter kjeda og jo mer det slites jo større blir mellomrommet mellom kjedeleddene. Dette kan vi måle med en kjedemåler. På elsykler gir ikke dette alltid et riktig bilde av slitasjen hvis den primært har vært brukt i de tyngste girene som nevnt over. Kjeda kan måles fin, men tennene på de tyngste girene vil være utslitt. Det vil dermed ikke løse problemet å kun bytte kjeda.
Vi bytter derfor stort sett alltid både kjede og kassett samtidig. På elsykler som har et stort tannhjul foran kan det gamle tannhjulet ofte la seg bruke videre. På elsykler som har et lite tannhjul foran og færre tenner å fordele belastningen på vil vi alltid bytte dette sammen med kjede og kassett.
Jo flere komponenter som må byttes, jo dyrere blir servicen. Naturlig nok. Men prisen for servicen er likevel fast.
La det rulle!
Alt som triller med hjul er avhengig av velfungerende dekk og slanger. Eller slangeløst oppsett, hvis det gjelder for din sykkel. For helårssyklisten er det altså ikke bare dekkbytte på bil som må settes på timeplanen et par ganger i løpet av kalenderåret.

Arbeid relatert til dekk og slanger består av ulike typer på Tråkk:
Er det snakk om dekkbytte, så innebærer det enkelt og greit at vi bytter dekkene for deg. Enten du lagrer dem selv og tar dem med, eller om de er på dekkhotell hos oss. Vi har et fantastisk apparat som gjør dekkbyttet til en lek, og som Mari har et meget tett kjærlighetsbånd til. Hun elsker det faktisk nesten like høyt som hunden sin, Lola. Men bare nesten.
Når det kun er bestilt dekkbytte vil vi ikke røre noe annet og det påvirker heller ingenting annet på sykkelen. Ikke gir. Ikke bremser. Det samme gjelder om du har punktert og du bestiller tid til slangebytte.
Når vi setter opp dekk slangeløst, så innebærer det å fylle slangeløsvæske i dekket. Dette vil forsegle små hull og samtidig forhindre punkteringer. Deretter popper vi dekkene og triller hjulene for å fordele væsken i selve dekket.
Med tanke på den hektiske perioden som alltid oppstår etter påske og ifm det første snøfallet, oppfordrer vi alltid å være tidlig ute med å bestille time. Spesielt hvis du også trenger en eller annen form for service. Dersom du planlegger å kjøpe nye piggdekk (link), er det viktig å også huske at disse krever en innkjøringsperiode på 50 km på asfalt.
Dempere trenger også (masse) kjærlighet
I motsetning til på en konvensjonell bil, der dempere byttes når de er utslitt, så er mange sykkeldempere laget på en måte som gjør det mulig å utføre regelmessig service.
Gaffelservice eller bakdemperservice er noe som gjøres utenom en vanlig service, fordi dette er tidkrevende og møysommelig arbeid som krever erfaring, stødige hender og detaljkunnskap om enkeltmodeller og vurdering av kundens ønsker/behov om oppsett.

Når du leverer inn demperen din til service på Tråkk får den store doser kjærlighet. Men mer spesifikt innebærer det olje- og pakningsskift (lower leg service + luftfjær) for gafler og olje- og pakningsskift (air sleeve service) på bakdempere. Dette bør tas hver 50. brukstime.
Trenger gaffel eller bakdemper mer enn en lower leg/air sleeve service må det sendes til leverandør.
Vi fullfører gaffel- og bakdemperservice kun i lavsesong fra november til mai.
Alt det andre
Det finnes tilfeller og situasjoner der man trenger spesialtjenester. Eller at sykkelen trenger en kombinasjon av ulike servicer eller en spesifikk del av en service-type. I sånne tilfeller gjør vi en vurdering av forholdet når du leverer sykkelen, og følger opp med å ringe deg hvis vi oppdager noe som trenger ytterligere oppfølging underveis.
Bunnlinja er: Du er alltid i trygge hender hos Tråkk. Og det skal aldri være sånn at du får totalt hakeslipp når du skal hente sykkelen din.
Velkommen inn!