The perfect storm - del 2

The perfect storm - del 2

Heldigvis mener mange at det nå nærmer seg en normalisering. Eller det som blir den nye normalen.

 

U T F O R D R I N G E R  P Å  L Ø P E N D E  B Å N D

På verdensbasis produseres det 125 millioner sykler hvert år og markedet er i fortsatt vekst. Mesteparten av sykkelkomponenter produseres i Taiwan og sendes til sykkelprodusenter rundt om i verden. I starten av pandemien var produksjonskapasitet og tilgang på råvarer de store utfordringene. Akkurat nå er det frakt som er den virkelig store utfordringen. SRAM melder at de aldri noensinne har hatt så mye deler på lager som de har akkurat nå. Likevel får de ikke ut sykkeldelene fordi det ikke finnes nok containere.

Da pandemien begynte å spre seg fra Asia og land etter land innførte lockdown, ble antall containerskip redusert. Dette førte til en reduksjon i import/eksport i tillegg til at tomme containere ikke ble hentet. Så da Kina gjenopptok produksjonen, var det fortsatt restriksjoner, redusert arbeidsstokk og minimal produksjon i andre land. Containerne som da ble skipet ut til USA og Europa kom ikke fort nok tilbake til Kina. Resultatet av dette er at containere i hopetall nå står i containerhavner verden over og fraktprisene har nådd astronomiske høyder.

 

L A N G E  L E V E R I N G S T I D E R

I starten av pandemien var det i Kina flaskehalsen var, mens den nå har flyttet seg til Europa og USA. I Kina er turnoveren på 5 dager, mens den er på hele 51 dager i Storbritannia. Dette fører til at vi som sykkelverksted må leve med enormt lange leveringstider på enkelte produkter om de bestilles i dag. Så selv om SRAM sier at de har nok deler på lager, må man vente til januar 2023 for å få en GX Eagle 12-delt kassett hvis den bestilles i dag. Dersom du trenger et 12-delt Shimano gir har det hele 68 ukers leveringstid! Altså er ikke 2022 året der for mange bør ødelegge sitt 12-delte Shimano gir.

Takk og pris for at vi har satt våre forhåndsordrer for 2022. De ble satt i mars (altså 9 måneder tidligere enn det som har vært normalen). Forhåndsordren for 2023 satt vi før jul (12 måneder tidligere enn normalen).

Vi kommer til å ha nok deler på lager. Likevel oppfordrer vi våre kunder til heller å være tidlig ute å få sykkelen sin reparert, enn å vente for lenge da det ikke er gitt at vi eller noen andre har de mer unike delene på lager.

Heldigvis mener mange at det nå nærmer seg en normalisering. Eller det som blir den nye normalen. Forhåpentligvis innebærer ikke det at vi må fortsette å se to år inn i gasskula når vi skal sette våre forhåndsordrer. Men enn så lenge er det normalen her på Tråkk.

 

K I L D E R

20.01.2022 16:16